بلادشاپور

در اینجا مطالبی در مورد شهر تاریخی بلادشاپور(دهدشت)نوشته میشود

بلادشاپور

در اینجا مطالبی در مورد شهر تاریخی بلادشاپور(دهدشت)نوشته میشود

شهر دهدشت از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد و مرکز شهرستان کهگیلویه می باشد.

بایگانی
  • ۰
  • ۰


شهرستان کهگیلویه با مرکزیت شهر دهدشت، مهد فرهنگ و تمدن این خطه است که وجود آثار فرهنگی و باستانی متعدد بیانگر این ادعاست.

علاوه بر این، شهرستان کهگیلویه به واسطه موقعیت کوهستانی، دره های عمیق، کوههای بلند و رود خروشان مارون، جایگاه مناسبی برای پیدایش و رشد تمدن های نخستین و محلی ایمن برای تمدن های آسیب دیده و ناتوان شده روزگار کهن بوده است.

بافت تاریخی شهر دهدشت

بافت تاریخی شهر دهدشت مهمترین و کهن ترین اثر تاریخی در این شهرستان است که گنجینه ای از معماری اسلامی دوران صفویه به شمار می رود.

این بافت که بر اساس دست نوشته های تاریخی به دستور اردشیر بابکان و به یاد فرزندش "شاپور"، "بلاد شاپور" نام گرفت، در ضلع جنوبی شهر کنونی دهدشت به وسعت 50 الی 60 هکتار قرار گرفته است.

شهر تاریخی بلاد شاپور به دلیل وجود بارگاه هفت امامزاده در آن، به شهر "هفت گنبد" نیز مشهور است.

بلاد شاپور شهری مذهبی و تاریخی است که در آمیختگی هنر و مذهب باعث خلق شاهکارهای شگفت انگیزی در آن شده است. وجود هفت امامزاده، دو مدرسه، یک کاروانسرا، چهار مسجد، بازاری بزرگ و منازل مسکونی گواه بر این مطلب است.

این شهر که روزگاری پر رونق را پشت سر گذاشته دارای برج و بارو وارگ بوده که هم اکنون بخشهایی از آن باقی مانده است. نگاهی به جغرافیای محل نشان می دهد که این شهر به واسطه قرار گرفتن بر سر راه پایتخت صفویان به بنادر جنوبی و نیزنزدیکی به شهر ارجان یا بهبهان کنونی نقش موثری در تجارت آن زمان ایفا می کرده است.

منبع:http://dehdasht.blogfa.com

  • ۹۴/۱۰/۰۱
  • esmaeel jn

رود مارون

شهر هفت گنبد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی