بلادشاپور

در اینجا مطالبی در مورد شهر تاریخی بلادشاپور(دهدشت)نوشته میشود

بلادشاپور

در اینجا مطالبی در مورد شهر تاریخی بلادشاپور(دهدشت)نوشته میشود

شهر دهدشت از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد و مرکز شهرستان کهگیلویه می باشد.

بایگانی

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰


"بلاد شاپور" که در شهرستان کهگیلویه یکی از بزرگترین محوطه های تاریخی کشور و نگین درخشان معماری صفوی در جنوب غرب ایران است، در آستانه ثبت در فهرست جهانی قرار دارد.بافت تاریخی شهر دهدشت مهمترین و کهن ترین اثر تاریخی شهرستان کهگیلویه است که گنجینه ای از معماری اسلامی دوران صفویه به شمار می رود.این روزها زمزمه هایی درباره ثبت جهانی این اثر ارزشمند تاریخی در میان مسئولان به گوش می رسد، زمزمه هایی خوشایند که نوید روزهای خوبی برای تاریخ کهگیلویه می دهد و نشانه هایی از دمیدن بارقه های امید بر کالبد زخم خورده تاریخ کهگیلویه را نمایان می سازد.

 

بلاد شاپور

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: بافت تاریخی شهر دهدشت متعلق به دوران صفویه است که با شماره 1689 در 27 مرداد سال 1364 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

 

 

  • ۰
  • ۰


 

آثار باستانی هویت فرهنگی و ملی یک کشور محسوب می‌شود که هر عقل سلیمی بر نگهداری از این آثار و حفظ آنها از خطرات احتمالی تاکید دارد. در تاریخی زندگی می‌کنیم که در آن جهان متحول شده است به طوری که بین تاریخ گذشته و دوره جدید شکاف افتاده و همه ملت‌ها این هراس را دارند که با میراث گذشته چه خواهد شد چرا که این میراث تکرارناشدنی هستند.
میراثی که می تواند حکایت از هویت و فرهنگ اصیل یک قوم داشته باشد و به جد ادعا کرد اگر در نگهداری از این آثار با ارزش و تاریخی کوتاهی کنیم همه هویت و فرهنگ گذشته خود را که امانتی است برای آیندگان را از بین میبریم. یکی از این آثار با ارزش تاریخی که گواه فرهنگ و هویت اصیل مردمان کهگیلویه ای بحساب می آید بافت با ارزش بلاد شاپور است که این روزها با بی مهری فراوانی از سوی مسئولین مواجه شد.بلاد-شاهپور3
این بافت با ارزش که روزگارانی بعنوان یکی از شاخص ترین شهرها از لحاظ معماری و سبک زندگی زبان زد خاص و عام بوده امروزه به جولانگاهی برای احشام تبدیل شد!

  • ۰
  • ۰

بخش های شهر

 بلاد شاپور در سندی از عصر شاه عباس دوم صفوی در سال 1306هجری قمری به جای مانده است.این شهر در زمان سلجوقیان به اوج رونق رسیده است. شهر تاریخی "بلاد شاپور" همچنین به دلیل وجود بارگاه هفت امامزاده در آن، به شهر "هفت گنبد" نیز مشهور است. بافت تاریخی دهدشت دارای تمام مولفه های معماری شامل عبادت،سکونت،زیارت،تجارت،حکومت و نظافت است.

 

 

نمونه ای از کاروانسراهای بلاد شاپور

 

 بلاد شاپور دارای برج،ارگ قدیمی،حمام ها،کاروانسراها،زیارتگاه ها،بازار،گورستان و...میباشد.